Pokud bychom se podívali na statistické výsledky z vyhledávačů, zjistili bychom, že téměř 95% uživatelů se spokojí s výsledky na první stránce a že pouhých 5% se rozhodne pokračovat v hledání na další strany. Z toho se dá tedy lehce vyvodit, že pokud chcete, aby byl váš web úspěšný, musíte se dostat na vrchol žebříčku. K tomu vám může pomoci SEO neboli Optimalizace pro vyhledávače (z angl. Search Engine Optimization). SEO je disciplína, která má za účel dostat váš web na přední příčky ve vyhledávání na základě správně zvolených klíčových slov. SEO si zvládnete udělat i sami, ale abyste dosáhly dobrých výsledků (tedy vysoké návštěvnosti a dobré pozice při vyhledávání) je třeba pochopit pár principů, které jsou s vyhledáváním spjaté.

Webová databáze je utvářena takzvanými web crawlery, boty kteří prolézají každý den World Wide Web a uspořádávají stránky podle jejich obsahu a klíčových slov tak, aby posléze uživatel při zadání určité slovní kombinace dostal tu nejadekvátnější odpověď – jinými slovy, aby se mu při vyhledávání zobrazily weby, jejichž obsah by měl nejlépe odpovědět na uživatelův požadavek. Vaším cílem je zajistit, aby právě váš web byl těmito boty vyhodnocen jako adekvátní ve vaší doméně působení.

Další faktor, kterému musíte porozumět při vytváření SEO, je vaše publikum. Musíte předvídat jaké slovní spojení budou zadávat do vyhledávačů při hledání vaší služby. Pokud si nejste jistí jaká klíčová slova použít, inspirujte se od svých konkurentů, kteří se ve vaší branži drží na prvních příčkách ve vyhledávání. Obsah jejich stránek, metatext nebo nadpisy článků by měly být pro vás inspirací.

SEO vám může zajistit, že budete viděni a že se umístíte vysoko ve vyhledávacích žebříčcích, což napomůže budování dobré image vaší firmy a získáte na věrohodnosti. Nicméně je třeba si uvědomit, že SEO není jednorázová práce. Naopak je to práce, které se musíte průběžně věnovat, vylepšovat, sledovat statistiky návštěvnosti vaší stránky a podle potřeby upravovat vaší strategii. Rozhodně nezapomeňte sledovat i vaší konkurenci a snažte se být o krok napřed. SEO je investice, která, pokud je správně provedená, se vám několikrát vrátí.

Rozhodně se jedná o velice důležitou a dalo by se říct i nezbytnou pomůcku při budování vašeho internetové marketingu. Nicméně není jediná. Další může být PPC neboli placené kliknutí (z angl. pay-per-click), kdy inzerent platí až když někdo opravdu klikne na jeho reklamu. Takto například fungují Adwords od Googlu. Tato metoda je dobrá pro Start-upy nebo nově začínající firmy. Vybudovat dobré SEO tak, aby váš web začal být více navštěvovaný, bude stát více času a práce, než při spuštění Adwords kampaně, která začne působit okamžitě. Obě dvě metody mají své pro a proti.

SEO je bezpochyby pomůcka, kterou byste neměli nikdy opomínat. Pokud se necítíte na dělání si SEO sami, můžete se obrátit i na SEO odborníky, kteří vám zajisté pomohou. Na závěr chci ještě podotknout, že jenom samotné SEO vás nezpasí. Aby SEO opravdu mohlo fungovat, je třeba mít kvalitní obsah, být aktivní na sociálních sítích mít dobrý link-building atd. Zkrátka dobře fungující web je jako auto – různé součástky smontované dohromady, které zajišťují plynulou jízdu.